Rwanda Information Portal

Rwanda: Defiant suspended newspaper UMUVUGIZI will be “blocked” on the internet

Kigali: The High Media Council has said the suspended UMUVUGIZI newspaper which is now publishing on the internet could be “blocked” from relaying into Rwanda, RNA reports.

The latest threat to UMUVUGIZI comes after RNA revealed on May 18th that the paper’s exiled editor had refused to abide by the April 13 six-month suspension – instead moving to the internet. Mr. Jean Bosco Gasasira is now publishing www.umuvugizi.com where the laid-out Issues of the paper will be posted as well as other news stories.

The High Media Council has also stepped in. Executive Secretary Mr. Patrice Mulama has warned that should the paper continue to defy the suspension, the Council could engage with other relevant institutions to have UMUVUGIZI not allowed to relay into Rwanda.

“We can work with other departments to have [UMUVUGIZI] blocked on the internet or any other modes,” Mr. Mulama told the BBC great lakes service Wednesday evening.

He said blocking websites has not been easy even in other countries but added that it was indeed “feasible”. The Council has not decided on the next course of action, he said, adding that there is already a case in court seeking a complete ban on UMUVUGIZI and UMUSESO.

According to Mr. Mulama, should UMUVUGIZI go online, it will give the Council more evidence to convince the courts of the need to ban the paper.

There have not been any known previous cases where a website has been blocked from Rwanda, but it has happened in Uganda. The site www.radiokatwe.com which often publishes heavily critical content on President Yoweri Museveni is not accessible in Uganda. It was reachable there until February 2006.

The Committee to Protect Journalists (CPJ) reported on February 22, 2006 that the Ugandan government had blocked internal access to the critical Web site, Radio Katwe – just days before the presidential elections.

The state-owned daily The New Vision and the private daily The Monitor reported the same week that the government-controlled Uganda Communications Commission had directed Uganda’s leading telecommunications company, MTN, to block the site.

An MTN statement, quoted by The Monitor, defended the decision to block the site, saying that Ugandan law “empowers the commission to direct any telecoms operator to operate networks in such a manner that is appropriate to national and public interest.”

Source: ARI-RNA.

– If you want to receive per email, articles published on Rwandinfo in English, click here.
– If you want to receive Rwandinfo articles in English through your RSS Reader, click here.

May 22, 2010   No Comments

Rwanda: Case of suspended newspapers UMUSESO and UMUVUGIZI opens in Kigali court

Kigali: The case in which the High Media Council has petitioned court to ban the two tabloids completely off the market opened on May 18th with the prosecution asking for more time to study the lengthy submissions of the defense, RNA reports.

The Media Council suspended the weekly tabloids UMUSESO and UMUVUGIZI on April 13 over accusations of insulting President Kagame, provoking possible insubordination in the army and causing panic in the population. The Council followed the suspension with a suit for a complete ban on the papers.

On Tuesday, the Nyarugenge Intermediate Court heard separate submissions from the prosecution against the two papers. First it was detailing the allegations on UMUSESO, which the lawyer representing the Media Council said had repeatedly and deliberately undermined summons from the Council.

The prosecution attorney argues that the despite warnings, UMUSESO had continued to publish content which was defamatory, abusive and slanderous to the Person of the Head of State and other officials. The charge sheet also claims the paper deliberately publishes content which undermines the harmony in the country – causing panic.

Basing on the grounds of the suspension, prosecution claims the paper has since January been publishing alarming articles containing rumours of arrests in the army which had not happened. Prosecution argues that these articles undermine national security.

The defense dismissed all the accusations, instead saying the Media Council had over-stepped its powers with the six-month suspension. Defense attorney Jean Bosco Kazungu pleaded with court to dismiss the suit.

He said the suit contravenes article 83 of the press law which came into force in August last year. The article details the crimes that can be committed in the media and which punishments are prescribed. The defense says none applies to the case before court.

Mr. Kazungu told court that the Media Council suit also contravenes section 2 of article 22 which underlines that a media cannot be suspended and at the same time dragged to court. Instead, the Media Council was supposed to have used the courts as the first avenue, according to the defense attorney.

Mr. Kazungu also argued that the Media Council suit contradicts article 84 of the same media law. According to him, the Council rushed to court before the six-month suspension had ended.

The defense also informed court that UMUSESO had petitioned court against the suspension, which as the law prescribes means no other action can be taken by any party in the case. However, Mr. Kazungu said the Media Council has done exactly that – thereby going against this principle which is mentioned in article 18 of the media law.

In a final submission, the defense pleaded that the Media Council suit does not merit a hearing in court because it was filed by an incompetent instance.

In response, the prosecuting attorney asked court to grant him more time to look through the evidence advanced by the defense, to which the Nyarugenge Intermediate Court concurred. Hearing of the UMUSESO case returns on Tuesday June 01.

In another separate case in which the Media Council wants the same court to ban UMUVUGIZI completely in addition to the six-month suspension, the defense attorney Celestin Buhura also demanded court throw the suit out.

The UMUVUGIZI editor and publisher Jean Bosco Gasasira has already fled the country.

Mr. Buhura told court that the Media Council has bundled UMUVUGIZI together with UMUSESO when the two are different newspapers. The Council does not give specific crimes committed by UMUVUGIZI, according to the defense.

Following heated exchanges between prosecution and defense, court ruled that the UMUVUGIZI case will continue on June 01.

Source: ARI-RNA.

– If you want to receive per email, articles published on Rwandinfo in English, click here.
– If you want to receive Rwandinfo articles in English through your RSS Reader, click here.

May 22, 2010   1 Comment